Anasayfa Uncategorized Blokzincir – Lecture Booster – 1 – 1 – TR
Uncategorized

Blokzincir – Lecture Booster – 1 – 1 – TR

paylaş
paylaş

İnternetin Evrimi: ARPANET’ten Web3’e

İnternetin hikayesi, insanlığın bilgiyi paylaşma ve iletişim kurma arzusunun teknolojik bir manifestosudur. Bu yolculuk, askeri bir araştırma projesinden başlayıp, bugün hayatımızın her alanını etkileyen, merkeziyetsiz bir dijital ekosisteme doğru evrilmiştir. Bu bölümde, ARPANET’in mütevazı başlangıcından, Web3’ün vadettiği merkeziyetsiz geleceğe uzanan bu olağanüstü dönüşümü inceleyeceğiz.

ARPANET: Merkeziyetsizliğin İlk Adımı

1960’ların sonlarında, Soğuk Savaş’ın gölgesinde, Amerika Birleşik Devletleri Savunma Bakanlığı’nın İleri Araştırma Projeleri Ajansı (ARPA), olası bir nükleer saldırıda bile ayakta kalabilecek bir iletişim ağı tasarlama göreviyle karşı karşıyaydı. Bu görev, bilgisayar biliminin tarihini değiştirecek bir projenin doğuşuna yol açtı: ARPANET.

ARPANET’in tasarımındaki en dikkat çekici özellik, merkezi bir kontrol noktasının olmamasıydı. Ağdaki her nokta (node), diğerleriyle eşit statüde ve bağımsız olarak çalışabiliyordu. Bu yapı, ağın bir kısmı zarar görse bile, kalan kısmın çalışmaya devam edebilmesini sağlıyordu. Bu merkeziyetsiz tasarım, bugün blockchain teknolojisinin de temelini oluşturan bir prensiptir.

1969 yılında, ilk dört düğüm noktası arasında kurulan bağlantıyla ARPANET hayata geçti. UCLA, Stanford Research Institute, UC Santa Barbara ve Utah Üniversitesi arasında kurulan bu ağ, paket anahtarlama (packet switching) teknolojisini kullanıyordu. Bu teknoloji, bilginin küçük paketlere bölünerek gönderilmesini ve her paketin kendi yolunu bulabilmesini sağlıyordu.

World Wide Web: Bilginin Demokratikleşmesi

ARPANET’ten yaklaşık 20 yıl sonra, 1989’da CERN’de çalışan Tim Berners-Lee, bilimsel verilerin paylaşımını kolaylaştırmak için World Wide Web’i (WWW) tasarladı. WWW, internetin üzerinde çalışan ve hipermetin (hypertext) kullanarak bilginin birbiriyle ilişkilendirilmesini sağlayan bir sistem olarak ortaya çıktı.

Berners-Lee’nin tasarladığı sistem üç temel teknoloji üzerine kuruluydu:

  1. HTML (Hypertext Markup Language): Web sayfalarının yapısını ve içeriğini tanımlayan işaretleme dili
  2. HTTP (Hypertext Transfer Protocol): Web tarayıcısı ile sunucu arasındaki iletişimi sağlayan protokol
  3. URL (Uniform Resource Locator): Web üzerindeki kaynakların adreslerini tanımlayan sistem

Bu teknolojiler, internetin herkes tarafından kullanılabilir hale gelmesini sağladı. Berners-Lee’nin bu teknolojiyi patent altına almama kararı, WWW’nin hızla yayılmasında kritik bir rol oynadı.

Web 1.0: Salt Okunur Web

1990’ların başından 2000’lerin başına kadar süren Web 1.0 dönemi, “salt okunur web” olarak da bilinir. Bu dönemde web siteleri statik yapıdaydı ve kullanıcılar sadece içeriği okuyabiliyordu. Web 1.0’ın temel özellikleri şunlardı:

  • Statik HTML sayfaları
  • Sınırlı etkileşim imkanı
  • Tek yönlü içerik akışı
  • Teknik bilgi gerektiren içerik üretimi
  • Kurumsal odaklı web varlığı

Bu dönemde web siteleri adeta dijital broşürler gibiydi. Şirketler web sitelerini bir pazarlama aracı olarak görüyor, kullanıcılar ise sadece bilgi tüketicisi rolünü üstleniyordu.

Web 2.0: Sosyal Web’in Yükselişi

2004 yılında O’Reilly Media tarafından kavramsallaştırılan Web 2.0, internetin sosyal bir platforma dönüşümünü temsil eder. Bu dönemde kullanıcılar artık sadece tüketici değil, aynı zamanda içerik üreticisi haline geldi. Web 2.0’ın getirdiği temel değişimler:

  • Kullanıcı tarafından oluşturulan içerik (UGC)
  • Sosyal medya platformlarının yükselişi
  • Cloud computing ve SaaS modelleri
  • Mobil internet kullanımının yaygınlaşması
  • API’ler ve web servisleri
  • Büyük veri ve veri analitiği

Ancak Web 2.0’ın getirdiği bu yenilikler, beraberinde önemli sorunları da getirdi. Kullanıcı verilerinin merkezileşmesi, büyük teknoloji şirketlerinin veri tekelleri haline gelmesi ve kişisel mahremiyet sorunları, Web 2.0’ın karanlık yüzünü oluşturdu.

Web3: Merkeziyetsiz Geleceğe Doğru

Blockchain teknolojisinin ortaya çıkışıyla birlikte, Web3 kavramı internetin geleceği olarak görülmeye başlandı. Web3, merkeziyetsizlik, kullanıcı egemenliği ve açık protokoller üzerine kurulu bir internet vizyonunu temsil eder. Web3’ün temel özellikleri:

  • Merkeziyetsiz uygulamalar (dApps)
  • Kullanıcı verisi kontrolü
  • Token tabanlı ekonomi modelleri
  • Açık kaynak protokoller
  • Yapay zeka ve semantik web entegrasyonu
  • Doğrulanabilir dijital varlıklar

Web3, ARPANET’in başlangıçtaki merkeziyetsiz vizyonuna bir geri dönüş niteliğindedir. Ancak bu sefer teknoloji, sadece ağın yapısını değil, üzerinde çalışan tüm sistemlerin merkeziyetsiz olmasını hedeflemektedir.

Özet

İnternetin evrimi, merkeziyetsiz bir askeri ağdan, merkezi Web 2.0 platformlarına ve oradan tekrar merkeziyetsizliğe doğru bir yolculuk olarak özetlenebilir. Bu yolculuk, teknolojik gelişmelerin yanı sıra, toplumsal ihtiyaçlar ve değerlerin de bir yansımasıdır. Web3 ile birlikte, internet kullanıcıları sadece içerik üreticisi değil, aynı zamanda platformların ve protokollerin sahipleri haline gelmektedir.

Düşündürücü Sorular

  1. ARPANET’in merkeziyetsiz tasarımı ile blockchain teknolojisinin merkeziyetsizlik anlayışı arasındaki benzerlikler ve farklar nelerdir?
  2. Web 2.0’ın merkezi yapısının ortaya çıkardığı sorunlar nelerdir ve Web3 bu sorunları nasıl çözmeyi hedeflemektedir?
  3. Gelecekte Web3 teknolojilerinin yaygın kullanımının toplumsal ve ekonomik yapıyı nasıl etkileyebileceğini düşünüyorsunuz?
paylaş

Leave a comment

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Related Articles
Uncategorized

Öğretim Teknolojileri – Lecture Booster – 12 – 3

Eğitimde Sürdürülebilir İnovasyon Eğitimde sürdürülebilir inovasyon, teknolojik gelişmelerin ve pedagojik yaklaşımların sistematik...

Uncategorized

Öğretim Teknolojileri – Lecture Booster – 12 – 2

Eğitimde Yeni Nesil Teknolojilerin Entegrasyonu Eğitim süreçlerine yeni nesil teknolojilerin entegrasyonu, pedagojik...

Uncategorized

Öğretim Teknolojileri – Lecture Booster – 12 – 1

Eğitim Teknolojilerinde Gelecek Trendleri Eğitim teknolojileri alanı, teknolojik gelişmeler ve değişen öğrenme...

Uncategorized

Öğretim Teknolojileri – Lecture Booster – 11 – 3

Öğrenme Analitiğinde Etik ve Gizlilik Öğrenme analitiğinde etik ve gizlilik konuları, veri...